Da var tiden kommet for den siste artikkelen i vår LinkedIn miniserie. I denne serien av totalt fire artikler har vi blant annet sett på hva som er en god profil, hvordan man poster engasjerende innlegg og hvordan man bygger nettverk.
Forrige innlegg handlet om innlegg og poster. Nærmere bestemt om hvordan man kan lage innlegg som er både gode og engasjerende for nettverket ditt og bransjen din. I tillegg forklarte vi hvordan man kan bruke #tags i poster og innlegg for å nå ut til nye forbindelser.
Dagens innlegg og artikkelseriens siste, handler om hva du bør gjøre etter du har fulgt våre beste tips. For når du har lagd en god profil, du har bygd et stort nettverk og du deler engasjerende innhold med forbindelsene dine, hva gjør du så for å opprettholde engasjementet? Vi skal se nærmere på blant annet hvordan du kan bidra til å skape verdi i feeden din, hva du bør dele med nettverket ditt og hvordan du bygger et langsiktig og verdiskapende nettverk.
Se på ditt nåværende nettverk og gjennomgå forbindelsene du har per i dag. Er det riktige forbindelser? Er dere i samme bransje eller deler dere samme interesser? Som vi nevnte tidligere i artikkelserien er ikke nødvendigvis flere, bedre. Det er viktig at forbindelsene dine er «riktige» forbindelser, som du faktisk kan lære noe av, eller se opp til.
Tips:
Å aktivt kontakte interessante mennesker på LinkedIn hver uke er et av nøkkelelementene i å bygge et verdiskapende nettverk. Ikke sitt og vent på at mennesker skal legge deg til i sitt nettverk. Når du aktivt legger til interessante og relevante forbindelser i nettverket ditt, forklar i en melding hvorfor du synes de er interessante. Prøv å legge til nye forbindelser hver uke.
I tillegg til å dele innhold på din LinkedIn-bruker, er virkelig kontakt en viktig faktor når man skal bygge et verdiskapende nettverk. Chat-funksjonen til LinkedIn gjør det enkelt å kunne føre private samtaler med forbindelsene dine.
Tips:
En enkel måte å få profilen din eksponert for interessante mennesker er ved å kommentere på innhold som den personen deler. Ikke vær redd for å dele din egen mening om tematikken. Dette kan være gjenstand for fremtidige samtaler og diskusjoner med vedkommende. I tillegg er det mer sannsynlig at andre mennesker vil ta en titt på LinkedIn-profilen din, noe som igjen kan generere nye forbindelser og samhandling.
Å samhandle i LinkedIn-grupper er en god måte å bygge et verdiskapende nettverk. Hvis du blir med i grupper med interessante temaer, vil du trolig finne andre mennesker med samme interesser og samme tankesett som deg selv. For eksempel hvis man legger til en forbindelse fra en gruppe, så kan man skrive en hilsen der man sier noe om den gruppen og deres felles interesse.
Bloggposter
Å dele egne bloggposter på LinkedIn er en flott måte å øke rekkevidde, bygge merkevare og engasjere nettverket. Pass på å introdusere blogginnlegget med en personlig kommentar, bruk en kort og konsis URL og sørg for at miniatyrbildet som vises på LinkedIn ser bra ut og er riktig.
Nyheter og forskning fra bransjen
LinkedIn er en “business-to-business” plattform der brukerne konstant er på utkikk etter relevante nyheter knyttet til deres bransje. Dette gjør LinkedIn til den ultimate og ideelle plattformen for å dele forskningsbaserte case-studier, rapporter, stortingsmeldinger og artikler. Ved å være en aktiv deler av slike nyheter styrker du din ekspertise og anerkjennelse hos andre i bransjen.
Kjappe og enkle tips via innlegg
Ved å bruke innlegg-funksjonen istedenfor å skrive en artikkel eller et blogginnlegg bidrar du til å synliggjøre din kanal lettere. Innlegg som er korte og inneholder tips og triks er ofte populære. Bruk temaer som oppmuntrer til produktivitet, lederskap og profesjonell suksess. En annen fremgangsmåte er å bruke et sitat som er relevant for leserne.
Bildeoppdateringer
Å dele et bilde er en flott måte å vise din eller din bedrifts personlighet. Attraktive og overbevisende bilder tatt på for eksempel et forretningsarrangement eller på kontoret kan oppnå mye oppmerksomhet på LinkedIn. Ved å dele bilder av bedriftens ansatte eller aktiviteter bidrar det til å “menneskeliggjøre” bedriften.
Oppdateringer om bedriften
Prøv å finne måter å gjøre nyheter om bedriften din interessant. Ved å dele nyheter fra bedriften du jobber i, gjør du nettverket ditt bedre kjent med både deg og bedriften din.
Tips:
For å komme i gang med å skape et profesjonelt nettverk på LinkedIn er det som vi har nevnt tidligere anbefalt å først og fremst legge til personer man allerede har kjennskap til. Dette kan være venner, familie, kollegaer og lignende. Dette er mennesker som allerede kjenner deg, og som kan anbefale arbeidet ditt og vet hvem du er som menneske og arbeidstaker.
Ved å bygge nettverk med folk man allerede kjenner, kan man finne nye forbindelser gjennom “Mitt nettverk” og «Personer du kanskje kjenner«. Funksjonen baserer seg på dine nåværende forbindelser, utdanning og arbeidserfaring.
Legg til forbindelser du ikke har kontakt med lenger og mennesker du tidligere kjente, som er relevante for nettverket ditt i dag. Kanskje driver de allerede i bransjen du driver i, eller i en bransje du vil inn i. Vurder om du skal bruke meldingsfunksjonen og skriv en kort melding om hvorfor du ønsket å legge til vedkommende i nettverket ditt.
Tips:
En god måte å skape et profesjonelt nettverk på LinkedIn er ved å dele erfaringer og idéer. Det viktigste er at man poster på jevnlig basis og inkluderer relevante hashtags i innholdet. Dette vil bidra til å gi innlegget en større rekkevidde.
Be nettverket om hjelp: Enten det er knyttet til bransjen du jobber i, eller noe som interesser deg, er det å be nettverket om hjelp en flott måte å bruke LinkedIn for å bygge et profesjonelt nettverk.
Her kommer noen helt enkle og konkrete tips som allerede er nevnt:
Å bygge et verdiskapende og langsiktig nettverk på LinkedIn krever både tid og engasjement. Etter hvert som man ser resultater vil man innse at det blir både enklere og er gøy å bygge nettverk på LinkedIn.
Tips:
Med det runder vi av vår lille miniserie av artikler om LinkedIn. Vil du vite mer om hva du som enkeltperson, eller som bedrift kan gjøre for å markedsføre deg på LinkedIn? Kontakt oss da vel!
Her kan du lese tidligere artikler i vår LinkedIn serie:
Ønsker du mer inspirasjon? Sjekk ut bloggen vår der du blant annet kan lese om søkemotoroptimalisering og konkurranseregler i sosiale medier.
Vi elsker kompetanseoverføring, og tilbyr også kurs og workshops innen eksempelvis LinkedIn universet. Skap engasjement og kreativ tenkning på arbeidsplassen med en morsom og annerledes workshop!
Vi i Top of Mind kan bistå din bedrift fra A til Å, sjekk ut våre tjenester om sosiale medier.