Da var dags for artikkel nr. 3 i vår LinkedIn miniserie. I denne serien skal vi totalt publisere fire artikler, med innhold om alt fra hva som er en god profil, til hvordan man kan bruke LinkedIn til å dele innlegg og nyheter.
Forrige innlegg handlet om hvordan man skal bygge og vedlikeholde nettverket sitt på LinkedIn, hvordan man best blir oppdaget på LinkedIn og hvordan man kan være aktiv.
I dag skal vi se nærmere på hvordan du kan være aktiv gjennom innlegg og poster. Hvordan man skal skrive gode og engasjerende innlegg, hva som er et relevant innhold på LinkedIn og ikke minst; hvordan man bruker #tags i innlegg og poster.
Når man skal skrive en post på LinkedIn, enten som et innlegg eller som en artikkel, må man alltid stille seg spørsmålene: Hvem prøver jeg å nå med denne posten? Hva interesserer de jeg prøver å nå seg for? Det finnes mange tips for å skrive gode poster, og mye av innholdet og viktigheten bak et innlegg på LinkedIn stammer fra søkemotoroptimalisering. Noen av de viktigste elementene bak en god post er:
Del heller en egenskrevet artikkel, enn å publisere en annens arbeid i form av innlegg eller artikkel. Dette skaper mye mer engasjement, flere kommentarer og likes, samt flere delinger.
Vær personlig
Når et innlegg på LinkedIn er personlig genererer det mer oppmerksomhet. Mennesker er på LinkedIn for å gjøre arbeid, skape nettverk med tidligere, nåværende og fremtidige kollegaer, dele tanker og idéer om bransjen man driver i, og kanskje viktigst; Lære av andre i bransjen eller sitt nettverk. Man ønsker med andre ord å lese hva den enkelte mener om et tema, en idé eller om bransjen.
Vær relevant
Skriv om noe som er i tiden akkurat nå. Dette skaper engasjement og er relaterbart for andre, gjerne i samme bransje dersom det er bransjespesifikt. Å være relevant handler om mer enn hva som foregår i media på akkurat det tidspunktet. Tenk på ting som påvirker deg og ditt nettverk, og skriv om det.
Ikke promoter deg selv
Dette skaper inntrykk av at du reklamerer for deg selv, noe som medfører lite interesse. Man kan få inntrykk av at man fisker etter likes eller kommentarer, og nettverket ditt vil miste tillit til deg som profesjonell.
Vær kontroversiell
Å utfordre et vanlig syn i bransjen kan være en fin måte å vise innsikt, og viser samtidig at du engasjerer deg for nettverket og bransjen du driver i. Prøv å bruk en anerkjent visdom fra bransjen, og vis den fra et nytt perspektiv. Dette utfordrer folk til å se bransjen med et nytt syn.
Bruk historier og erfaring
Alle liker en god fortelling. Bruk en historie eller erfaring fra noe du har opplevd som er relevant for nettverket ditt. Slike historier fungerer godt da de er faglig relevante, og samtidig personlige og autentiske.
Lær bort kunnskap
Bruk innlegg til å utfordre nettverket og bransjen din, samtidig som du gir nyttig informasjon. Gi forbindelsene dine og nettverket ditt et unikt synspunkt på et tema.
Tips:
En god måte å nå ut til riktige følgere på, er å bruke hashtags. Dette kan gjøres gjennom å bruke hashtags som du tror ditt ideelle publikum følger. LinkedIn har en slik funksjon som lar deg følge ulike hashtags. På denne måten er det større sjanse for at innholdet ditt når ut til de riktige personene.
Her er det viktig å følge med på hvilke hashtags som trender i din bransje eller på ditt arbeidsområde. Ved å gå på hver enkelt hashtag kan man se hvor mange som følger den spesifikke hashtagen og dermed velge basert på antall følgere.
Tips:
Alternativt kan man trekke oppmerksomheten til et innlegg ved å bruke en unik eller interessant hashtag. Noe som setter seg “top of mind” hos folk eller får nettverket til å dra på smilebåndet er andre idéer til en god hashtag.
Følg med videre på vår miniserie om LinkedIn. Vi skal publisere artikler om følgende tematikk innenfor LinkedIn universet:
Eller les tidligere artikler i miniserien:
Ønsker du mer inspirasjon? Sjekk ut bloggen vår der du blant annet kan lese om søkemotoroptimalisering og konkurranseregler i sosiale medier.
Vi elsker kompetanseoverføring, og tilbyr også kurs og workshops innen eksempelvis LinkedIn universet. Skap engasjement og kreativ tenkning på arbeidsplassen med en morsom og annerledes workshop!
Vi i Top of Mind kan bistå din bedrift fra A til Å, sjekk ut våre tjenester om sosiale medier.