Miniserie om LinkedIn

Innlegg og poster - LinkedIn del 3

Da var dags for artikkel nr. 3 i vår LinkedIn miniserie. I denne serien skal vi totalt publisere fire artikler, med innhold om alt fra hva som er en god profil, til hvordan man kan bruke LinkedIn til å dele innlegg og nyheter.

Forrige innlegg handlet om hvordan man skal bygge og vedlikeholde nettverket sitt på LinkedIn, hvordan man best blir oppdaget på LinkedIn og hvordan man kan være aktiv.

I dag skal vi se nærmere på hvordan du kan være aktiv gjennom innlegg og poster. Hvordan man skal skrive gode og engasjerende innlegg, hva som er et relevant innhold på LinkedIn og ikke minst; hvordan man bruker #tags i innlegg og poster. 

Å skrive innlegg og poster som engasjerer 

Når man skal skrive en post på LinkedIn, enten som et innlegg eller som en artikkel, må man alltid stille seg spørsmålene: Hvem prøver jeg å nå med denne posten? Hva interesserer de jeg prøver å nå seg for? Det finnes mange tips for å skrive gode poster, og mye av innholdet og viktigheten bak et innlegg på LinkedIn stammer fra søkemotoroptimalisering. Noen av de viktigste elementene bak en god post er: 

  1. Tittel – Tittelen er kanskje den viktigste delen av innlegget, og overskrifter som inneholder en form for “How to” skiller seg klart ut som mer populære. Man kan også vurdere typiske lister eller tall, eksempelvis “12 tips for å lykkes på LinkedIn”. Dropp overskrifter med spørsmål, da dette har vist seg å gi lavere engasjement i form av antall lesere, kommentarer og deling. 
  2. Bilder – Det er ingen hemmelighet at bilder kan skape engasjement, men flere undersøkelser viser at man som et absolutt minimum bør ha bilde i hver post man legger ut på LinkedIn dersom det passer seg. Dersom du skriver en artikkel bør du optimalt sett ligge på ca. åtte (!) bilder. Vær obs på at bruk av filmer ikke er like populært.
  3. Skriv lange tekster – Jo lengre tekst, jo bedre. Å lage godt innhold til LinkedIn innebærer å forstå hva leserne dine ønsker. Per i dag dominerer kortfattede poster på under 1000 ord, men poster med antall ord mellom 2000 og 3000 får mange flere kommentarer, likes og delinger. Faktisk er det spesifikke tallet mellom 1900 og 2000 ord. Vær oppmerksom på begrensingen om 3000 tegn i innlegg og 125 000 tegn i artikler. 
  4. Skriv enkelt og nøytralt – De mest populære postene på LinkedIn er gjerne lettleste og går rett på sak. Man sier gjerne at en 11-åring skal kunne lese og forstå innholdet. I tillegg bør innholdet og språket være såkalt nøytralt, fremfor positivt eller negativt ladd. En nøytral post får flere kommentarer og antall lesere. 
  5. Legg ut poster på spesifikke dager og tidspunkter – Den dagen som generer flest lesere er torsdager, men også tirsdager og onsdager fungerer. Når det kommer til klokkeslett vil et innlegg eller en artikkel som postes mellom 07 og 08 om morgenen, midt på dagen eller mellom 17 og 18 på ettermiddagen generere flest lesere. 


Del heller en egenskrevet artikkel, enn å publisere en annens arbeid i form av innlegg eller artikkel. Dette skaper mye mer engasjement, flere kommentarer og likes, samt flere delinger. 

LinkedIn nettverk og god profil

Slik skriver du et godt innlegg

Vær personlig
Når et innlegg på LinkedIn er personlig genererer det mer oppmerksomhet. Mennesker er på LinkedIn for å gjøre arbeid, skape nettverk med tidligere, nåværende og fremtidige kollegaer, dele tanker og idéer om bransjen man driver i, og kanskje viktigst; Lære av andre i bransjen eller sitt nettverk. Man ønsker med andre ord å lese hva den enkelte mener om et tema, en idé eller om bransjen. 

Vær relevant
Skriv om noe som er i tiden akkurat nå. Dette skaper engasjement og er relaterbart for andre, gjerne i samme bransje dersom det er bransjespesifikt. Å være relevant handler om mer enn hva som foregår i media på akkurat det tidspunktet. Tenk på ting som påvirker deg og ditt nettverk, og skriv om det. 

Ikke promoter deg selv
Dette skaper inntrykk av at du reklamerer for deg selv, noe som medfører lite interesse. Man kan få inntrykk av at man fisker etter likes eller kommentarer, og nettverket ditt vil miste tillit til deg som profesjonell. 

Vær kontroversiell
Å utfordre et vanlig syn i bransjen kan være en fin måte å vise innsikt, og viser samtidig at du engasjerer deg for nettverket og bransjen du driver i. Prøv å bruk en anerkjent visdom fra bransjen, og vis den fra et nytt perspektiv. Dette utfordrer folk til å se bransjen med et nytt syn. 

Bruk historier og erfaring
Alle liker en god fortelling. Bruk en historie eller erfaring fra noe du har opplevd som er relevant for nettverket ditt. Slike historier fungerer godt da de er faglig relevante, og samtidig personlige og autentiske. 

Lær bort kunnskap
Bruk innlegg til å utfordre nettverket og bransjen din, samtidig som du gir nyttig informasjon. Gi forbindelsene dine og nettverket ditt et unikt synspunkt på et tema. 

Tips:

  • Pass på å ikke gå inn i “klagemodus” eller at du er for kritisk uten å være konstruktiv.
LinkedIn innlegg og aktivitet

Hvordan bruke #tags?

En god måte å nå ut til riktige følgere på, er å bruke hashtags. Dette kan gjøres gjennom å bruke hashtags som du tror ditt ideelle publikum følger. LinkedIn har en slik funksjon som lar deg følge ulike hashtags. På denne måten er det større sjanse for at innholdet ditt når ut til de riktige personene. 

Her er det viktig å følge med på hvilke hashtags som trender i din bransje eller på ditt arbeidsområde. Ved å gå på hver enkelt hashtag kan man se hvor mange som følger den spesifikke hashtagen og dermed velge basert på antall følgere.

Tips: 

  • Bruk funksjonen “Oppdag nye hashtags” på LinkedIn for å finne hashtags som trender i din bransje eller relaterbare hashtags til de du allerede følger. 


Alternativt kan man trekke oppmerksomheten til et innlegg ved å bruke en unik eller interessant hashtag. Noe som setter seg “top of mind” hos folk eller får nettverket til å dra på smilebåndet er andre idéer til en god hashtag. 

Følg med videre på vår miniserie om LinkedIn. Vi skal publisere artikler om følgende tematikk innenfor LinkedIn universet: 

  • Opprettholde aktivitet – LinkedIn del 4

Eller les tidligere artikler i miniserien: 

Ønsker du mer inspirasjon? Sjekk ut bloggen vår der du blant annet kan lese om søkemotoroptimalisering og konkurranseregler i sosiale medier

Vi elsker kompetanseoverføring, og tilbyr også kurs og workshops innen eksempelvis LinkedIn universet. Skap engasjement og kreativ tenkning på arbeidsplassen med en morsom og annerledes workshop! 

Vi i Top of Mind kan bistå din bedrift fra A til Å, sjekk ut våre tjenester om sosiale medier

Ønsker du å vite mer om LinkedIn? Vi hjelper deg gjerne. Legg igjen en melding, så tar vi kontakt med deg for en uforpliktende prat.