Det er ingen tvil om at Clubhouse, det nye lydbaserte sosiale mediet, har tatt sin del av mediekaken. Det er lenge siden vi har sett så mye omtale og pressedekning rundt en ny digital plattform. Så langt har appen klart å beholde noe av det mystiske og eksklusive preget som den hadde ved lansering. Appen ble solgt inn som et nettverksmekka hvor brukerne var berømte, kunnskapsrike mennesker. Nå er den godt på vei til å bli «allemannseie», og lar deg knytte kontakter på tvers av sosial status og geografiske grenser – ikke minst på tvers av profesjonelle roller. Så hva er Clubhouse, hvem kan bruke det og bør det brukes i markedsføring?
Nå begynner appen for alvor å gjøre sitt inntog i det norske markedet, og Clubhouse er kjærlig velkomment etter et år med navlebeskuing i videomøter. Tidligere i år omtalte entrepreneur.com appen som en gullgruve for gründere og markedsførere. Twitter har allerede lansert sin betaversjon «Spaces» og Facebooks lydbaserte konkurrent er under utvikling (Kom24).
La oss først forklare hva appen egentlig går ut på. ⬇️
Clubhouse lanserte i mars 2020 i USA. Det er et lydbasert sosialt medie i form av en app. For å opprette bruker må du inviteres inn av en annen bruker, herav eksklusiviteten. Det er en digital møteplass og fungerer som en slags live podcast, radio eller digitalt møterom. Appen er kun tilgjengelig for iOS nå, men Android-versjonen skal være underveis.
Når du åpner appen møtes du av forskjellige «rom» (samtaler). Du kan følge med og delta i andres rom, eller opprette («hoste») og planlegge egne rom. Moderatoren (den som starter rommet) kan invitere publikum (de som lytter) opp på scenen for å snakke. Publikum som ønsker å si noe, kan signalisere dette ved å rekke opp en virtuell hånd (trykke på en knapp). Du kan hoppe inn og ut av samtaler som du selv ønsker. Ønsker du å ha en privat samtale uten publikum, velger du helt enkelt å låse rommet.
Se for deg et forum med forskjellige samtaletråder; Alle rommene på Clubhouse har navn, noe som gjør det enkelt å finne rom du ønsker å lytte til. Alt foregår live og ingen av samtalene lagres, med mindre et rom rapporteres til Clubhouse. Appen har også ulike klubber innen de aller fleste kategorier, som opprettes av brukerne selv og som får egne klubbsider.
Alle kan være på Clubhouse, så lenge man er invitert, eller man slippes inn gjennom venteliste. Appen har et rom og en klubb for de fleste. Her finner man folk innen alle verdens bransjer og interesser – med noen åpenbare unntak. Clubhouse ble først kjent for å ha høyprofilerte brukere, heriblant gründere, toppsjefer, influensere og skuespillere. Det er nemlig ikke få kjendiser, politikere, investorer og ledere på Clubhouse. Etter hvert som appen har blitt mer tilgjengelig for allmennheten, har naturligvis verdens markedsførere og kommunikasjonsfolk strømmet til App Store for å laste ned «det siste nye». Det er et konstant søk etter nye trender og plattformer, og mange lurer på om man kan nå kundene på Clubhouse.
Appen har ingen funksjoner for betalt annonsering. Likevel har mange merkevarer tatt i bruk appen for å komme nærmere inn på kundene. Men hvordan kan man nå kundene på Clubhouse, da? For det første er du avhengig av at målgruppen din bruker appen – og det er ikke selvsagt. Markedsføring på appen krever også en type ressursbruk som kan være vanskelig for små og mellomstore bedrifter; Innholdet er dedikert og organisk som konsumeres på stedet, før det forsvinner ut i «ingenting».
For å lykkes med markedsføring på Clubhouse må man utvikle en innholdsbank som, i tillegg til å være interessant for målgruppen, kan diskuteres opp, ned og i mente. Uinteressante tema kan resultere i ingen eller få lyttere, pinlig stillhet inne på rommet og lavt engasjement fra publikum.
Fordelen med Clubhouse er likevel ganske stor: du slipper unna støy som allerede er til stede på plattformer som Instagram og YouTube. Det kan være en nyttig plattform for merkevarebygging og økt kjennskap ved å bruke en ganske lik tilnærming som man gjør i podcast. Likevel oppfordrer vi alle som ønsker å bruke appen til markedsføringsformål å være kritiske. Appens etterlevelse av personvernreglene i EU har vært under hard kritikk her til lands.
Hypen er basert på kommunikasjon, læring og relasjonsbygging – nettverking uten det overfladiske LinkedIn-fyllet. Om appen føyer seg i rekken av annonseringsplattformer, gjenstår å se. Vi i Top of Mind følger nøye med, og er svært spente på å se hvor denne appen tar veien. For det skal sies – Clubhouse var heldig med timingen.