4 gode grunner til å annonsere på snapchat

4 gode grunner til å starte med Snapchat-annonsering

Flere av våre kunder har den siste tiden kontaktet oss angående Snapchat som annonseplattform, og da mer spesifikt om dette er en nyttig kanal å satse på. Dette avhenger selvsagt av hvilke mål man har og hvem man ønsker å nå – men svaret vårt på dette spørsmålet er som regel et rungende JA.

Snapchat har hatt en enorm vekst siden appen ble lansert for snart 10 år siden. Fra å ha vært en noe uoversiktlig bildedelingsapp hvor Snap’ene forsvant etter du hadde åpnet dem, har Snapchat utviklet tjenesten med et rikt utvalg av formater, filtre og tilsynelatende uendelige muligheter for deling av kreativt innhold. Dette har gjort Snapchat til en av verdens mest populære sosiale medier-apper med hele 280 millioner daglig aktive brukere på verdensbasis (Snapchat)

Så – hvorfor bør du vurdere å annonsere på Snapchat? 

 

1: Vær der dine potensielle kunder er.

Folk er på Snapchat! Ser man på siste tall fra Ipsos sin SoMe Tracker for 2021 kan man lese at andelen av den voksne befolkningen i Norge (de over 18 år) som bruker appen hver eneste dag er på hele 47 %. Totalt er det nesten 2,7 millioner nordmenn som har en profil på Snapchat, og av disse bruker 72 % appen hver dag. Og en siste ting å ta med seg: I gjennomsnitt er Snapchat-brukere inne i appen over 30 minutter hver dag (snap.com)
 
 
Javisst, det er jo imponerende tall. Men hva har det å si for meg, er kanskje det første spørsmålet du stiller deg.
 
Jo – det betyr at dette er en plattform hvor du med høy sannsynlighet kan nå akkurat din målgruppe, og det med særdeles god presisjon. Vi anbefaler alle våre kunder å være tilstede i flere digitale flater samtidig, og Snapchat er en kanal hvor man har gode muligheter for å nå store deler av befolkningen, og da spesielt det yngre segmentet. Enten du selger tjenester eller produkter, har arrangementer, eller ønsker å skape bevissthet rundt merkevaren din – så er Snapchat absolutt en markedskanal som bør vurderes i din «marketing mix».
 
 

2: Snapchat passer for «alle»

Alle typer bedrifter kan annonsere på Snapchat. Tjenesten er brukervennlig og det tar ikke lang tid fra man har registrert seg, til man er i gang med sin første kampanje. Som på andre lignende tjenester kan man enkelt velge hvilket mål man skal ha for kampanjen. Annonsering passer like bra om man har et nyopprettet selskap som ønsker å etablere sin merkevare i markedet, eller om man skal kjøre kampanjer på vegne av et større selskap som for eksempel søker å få fotfeste i et nytt marked.
 
For å sette i gang kan man opprette annonser i en fei med Snapchat sin «Instant Create», eller man kan gå litt mer i dybden med «Advanced Create». Dersom du er ny i plattformen vil vi anbefale å velge «Advanced Create» første gangen – da får man fullstendig oversikt over de ulike mulighetene som finnes i plattformen.
 

For å komme i gang har Snapchat laget en enkel oppskrift her: https://ads.snapchat.com/getstarted. Orker du ikke sette deg inn i det? Kontakt oss, så ordner vi. 💪🏼

snapchat girl

3: Skap oppmerksomhet rundt merkevaren din på en kreativ måte

Betalt innhold på Snapchat flyter sammen med det organiske, brukergenererte innholdet fra «vanlige» brukere. Det vil si at annonsene ikke nødvendigvis trenger å oppleves som forstyrrende for brukeren, så lenge man har innhold som er relevant og engasjerer.

 

Snapchat tilbyr mange måter å nå publikum på, enten målet ditt er å øke salg, få folk til å laste ned appen din, eller du ønsker å komme i kontakt med potensielle kunder. Her har man mange forskjellige annonseformater man kan leke seg med. Etter vår erfaring vil man komme langt med et kort og klart budskap, og vi ser at spesielt korte og profesjonelle videoannonser genererer svært gode resultater.

 

På denne fronten vil vi si at Snapchat er “langt fremme i skoene” når det gjelder forskjellige måter å nå publikum på. Man kan for eksempel velge “lens AR Experience”, hvor man utnytter Augmented Reality (på norsk utvidet virkelighet) til å formidle ditt budskap på en helt ny måte. Dette gir rom for alternative måter å markedsføre innholdet sitt på – her er det bare til å la kreativiteten få fri flyt og prøve seg frem. 🙂

 

 

 

4: Snapchat mer populær hos annonsører

I 2021 forventes det at Snapchat vil ha rundt 2,6 milliarder dollar i annonseinntekter. I 2019 lå dette tallet på rundt 1,5 milliarder dollar. (Statista)
 
Det er svimlende høye tall, men det vi leser ut av dette er at flere og flere annonsører ser potensialet i å benytte annonseplattformen Snapchat for å nå ut med sitt budskap. Til enormt mange brukere. Med mange kreative måter å nå dem på. 
 
Så her er vår oppfordring å benytte sjansen til å nå målgruppen før konkurrenten din gjør det 🙂
 
girl in office

Lurer du på noe angående Snapchat-annonsering?

Vi håper vår lille artikkel gir mersmak, slik at du får lyst til å teste ut annonsering på Snapchat. Som du sikkert allerede har skjønt: Vi mener at for mange merkevarer er Snapchat fort en essensiell flate å være tilstede i, og da spesielt dersom man ønsker å nå et yngre publikum med sitt budskap.
 
Så er det bare å ta kontakt med oss hvis du har spørsmål angående annonsering på Snapchat. Kanskje du sitter på gjerdet og lurer på om dette i det hele tatt er noe for dere? Eller kanskje du allerede er «tungt inne» i plattformen, men skulle hatt noen flinke folk å sparre med?
 
Top of Mind annonserer på Snapchat for mange av våre kunder, med gode resultater å vise til. Vi kan være sparringpartner, hjelpe deg med enkle spørsmål, eller vi kan bistå med alt fra A-til-Å: Det være kampanjestrategi, identifisering av målgrupper, utvikling av innhold (bilder, video, grafikk), teknisk oppsett av annonsekonto, oppsett og kjøring av annonser, innsikt, justering underveis og rapportering.
 

Legg igjen dine detaljer her, så tar vi kontakt med deg.