Da er vi i gang med artikkel nummer én i vår LinkedIn miniserie. Fremover skal vi publisere totalt fire artikler om LinkedIn. Innholdet vil omhandle alt fra hvordan man skaper nettverk og aktivitet, til hvordan man kan bruke LinkedIn til å dele innlegg og nyheter.
I dette innlegget kan du lese om hvordan man skaper en god profil på LinkedIn og hva dette innebærer. Vi skal gi deg våre aller beste tips for å bygge din personlige brand på LinkedIn. Vi anbefaler at du leser vår introduksjon til LinkedIn først!
Når man oppretter en LinkedIn profil, vil LinkedIn automatisk opprette en URL bestående av navnet ditt og en rekke tall. Her er det mulig å endre URLen til en egendefinert URL adresse. Den egendefinerte URL-adressen bør være enkel å huske og enkel å dele. Vær dog obs på at en egendefinert URL-adresse til den offentlige profilen er tilgjengelig basert på først-til-mølla-prinsippet.
Tips:
Først og fremst bør man ha et forsidebilde. I tillegg bør man ha et forsidebilde som reflekterer den du er. Forsidebildet er det første noen ser på LinkedIn-profilen din og bør gi et godt førsteinntrykk når noen trykker seg inn på siden din. Her kan man bruke et bilde av noe som betyr noe for deg, eksempelvis et landskap, eller noe som viser frem merkevaren din. Man kan også bruke et bilde som viser deg i jobben din, eller lage et eget forsidebilde med ord. Vis frem for eksempel din egendefinerte URL, noen av ferdighetene dine, hva du kan tilby eller et sitat.
Tips:
Det er viktig at profilbildet har høy oppløsning og fremstår profesjonelt. Her bør man tenke på antrekk, utstråling og setting. Ikke velg et bilde fra en fest eller et bilde der du beskjærer ut «vennegjengen». Man bør velge en nøytral bakgrunn, smile til kamera og bruke en naturlig lyskilde. Dropp filtre og redigering.
Tips:
Overskriften er i likhet med forsidebildet og profilbildet noe av det første man ser på en LinkedIn profil. De aller fleste har jobbtittel/stillingsbeskrivelse som overskrift. Bruk heller en overskrift som kommuniserer kjernen i hva du jobber med eller utdanner deg som, hva du engasjerer deg for og hvor du er på vei. Hold det kort og konsist. Jo mer detaljert og spesifikk du er, jo mer skiller du deg ut. I overskriften kan man også bruke taktiske og populære søkeord knyttet til en bransje, som kan medføre flere klikk på profilen din. Er du arbeidsledig eller student bør fokuset ligge på hva dine ferdigheter er, og hvor du ønsker å være i fremtiden.
Tips:
Man bør alltid inkludere en nåværende jobboppføring, selv om man er arbeidsledig eller student. LinkedIn bruker ulike profilers nåværende stilling til å passe til rekruttererenes søk etter nye kandidater. Derfor er det viktig å alltid ha en nåværende jobboppføring, slik at man faktisk dukker opp i dette søket. Er du arbeidsledig bør du dermed bruke den tittelen og ansettelsesformen du er på utkikk etter, mens du i bedriftsnavn legger til en setning som presiserer at du faktisk ikke har en jobb per dags dato. Eksempelvis “På utkikk etter nye muligheter”.
Tips:
Som nevnt er det viktig med et oppdatert og utfyllende innhold på LinkedIn. Introduksjonen bør for eksempel inneholde:
I sammendraget kan man virkelig by på seg selv ved å vise sin personlighet og dele sin historie. Her bør man legge ned en god innsats og sørge for å ha en profesjonell utstråling. Sammendraget kan for eksempel si noe om bakgrunnen din, hva du jobber med i dag, hva som driver deg i hverdagen, hva er spennende osv. Har du dokumenterbare resultater, kåringer eller utmerkelser fra jobb eller studier kan sammendraget være et passende sted å legge til dette.
Tips:
En nyere LinkedIn funksjon som lar deg fremheve din ekspertise og ditt arbeid. Du kan for eksempel fremheve innlegg du har skrevet eller delt på nytt, artikler du har publisert på LinkedIn, eller til og med eksterne medier som bilder, dokumenter og koblinger. Ved å bruke fremhevet seksjonen kan du vektlegge de tingene du er mest stolt av fra aktivitetene dine, og det er enkelt for andre å trykke seg inn på linken.
En fin måte å vise til faktiske og håndfaste resultater er å legge til vedlegg under prestasjoner seksjonen. Istedenfor å bare skrive hvilke prestasjoner du har oppnådd kan man vise til eksempelvis kursbevis, publikasjoner, utmerkelser eller prøveresultater fra eksamen. Her kan man også legge til språkkunnskaper, veldedige saker du bryr deg om og ditt engasjement rundt ulike organisasjoner.
Følg med videre på vår miniserie om LinkedIn. Vi skal publisere artikler om følgende tematikk innenfor LinkedIn universet:
Eller les tidligere artikler i miniserien:
Ønsker du mer inspirasjon? Sjekk ut bloggen vår der du blant annet kan lese om søkemotoroptimalisering og konkurranseregler i sosiale medier.
Vi elsker kompetanseoverføring, og tilbyr også kurs og workshops innen eksempelvis LinkedIn universet. Skap engasjement og kreativ tenkning på arbeidsplassen med en morsom og annerledes workshop!
Vi i Top of Mind kan bistå din bedrift fra A til Å, sjekk ut våre tjenester om sosiale medier.